Frågor & svar
Nyheter
Sedlar och ett porträttfoto av Anders Sandvik.

Företagsfrågan: Vad ska jag ta betalt?

Jag är företagare och har ett spännande uppdrag på gång som ser ut att gå i lås. Men vi har ännu inte pratat prissättning. Hur ska jag tänka för att hamna på rätt nivå så att jag får uppdraget och får skäligt betalt?

Publicerad:

Experten Anders Sandvik, företagsrådgivare på Verto AB svarar: Många går i fällan och tänker att företaget ska ha täckning för sina kostnader. Det är en vanlig missuppfattning och gör att företaget håller sig ovanför vattenytan, men inte så mycket mer. Med det sättet att tänka hade det varit svårt för en advokat att ta 3 500 kronor per timme.

Hur ska man då tänka? Ta reda på vad andra tar betalt för motsvarande tjänster i branschen. En marknadsanalys gör du genom att ringa runt och fråga vad andra företag tar betalt. Ett tips är att vända sig till ekonomiavdelningen. Om du inte vill ringa själv tar du hjälp av någon annan.

Ett annat sätt att sätta pris är att jämföra med bemanningsbranschens priser och ta reda på vad deras kostnad är för en anställd. Kom ihåg att arvodet ska täcka mer än din lön, som arbetsgivaravgifter, sjuklön, försäkringar och pension.

 

Räkna fram timpriset

Utgå från vilken månadslön du vill ha och multiplicera med 1,7 för att täcka kostnaderna ovan. Det beloppet divideras med 167, som är ett genomsnitt på antal arbetstimmar under en månad. Då får du fram ett skäligt lägsta timpris, men då har du inte lagt på för din egen vinst.

Vill du bygga upp en buffert i bolaget finns det anledning att lägga på lite mer och kanske multiplicera din egen lön med 2 i stället för 1,7.

För att veta vad du ska ta betalt gör du en sammanvägning mellan din önskade lön plus vinstmarginal och vilken taxa som gäller i branschen.

Sälj dig inte för billigt. Våga ta betalt för din erfarenhet och kompetens. Det ger en signal om seriositet och att du kan tillföra värde till kunden. Starta gärna lite högre i en budgivning där du har en prutmån, vilket ökar chanserna till att båda blir nöjda.

Palle Liljebäck

chefredaktör