Frågor & svar
Nyheter

Chefsrådgivaren: Dina rättigheter och skyldigheter kring arbetsmiljön

Som chef har du både skyldigheter och rättigheter när det gäller arbetsmiljön på arbetsplatsen. Kan man verkligen avsäga sig arbetsmiljöansvaret? Vår chefsrådgivare Pantea Ansari svarar.

Publicerad:

Ansvar för arbetsmiljön

Du som chef har ansvar för att säkerställa att arbetsmiljön är säker och hälsosam för alla anställda. Detta inkluderar både den fysiska och den psykosociala arbetsmiljön.

– Du behöver se till att förebyggande åtgärder vidtas för att minska risken för olyckor och ohälsa, säger Pantea Ansari.

Det innebär också att hålla sig informerad om arbetsmiljörisker och arbetsbelastningar som kan påverka medarbetarna negativt.

Rätt att få utbildning och stöd

Som chef har du rätt att få relevant utbildning och kunskap om arbetsmiljöfrågor så att du kan utföra ditt ansvar. Detta kan innefatta utbildning inom ergonomi, stresshantering, eller psykisk hälsa.

– Du har rätt till stöd från företaget eller organisationen när det gäller att hantera arbetsmiljöfrågor, till exempel från HR-avdelningen eller företagshälsovården.


Systematiskt arbetsmiljöarbete 

Enligt arbetsmiljölagen ska chefer bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM). Detta innebär att man regelbundet undersöker, följer upp och åtgärdar arbetsmiljöfrågor.

– Du har rätt att sätta upp rutiner för arbetsmiljöfrågor och delegera uppgifter, men ansvaret kan inte överlåtas.


Skyddsombud och samverkan

Om din arbetsplats har fler än fem anställda ska ett skyddsombud finnas. Samarbeta med dem och samverka.

 

Förhindra diskriminering och kränkningar

Du är skyldig att förebygga och åtgärda diskriminering, trakasserier eller kränkande särbehandling på arbetsplatsen. Du har rätt att ta upp dessa frågor och se till att arbetsmiljön är inkluderande och trygg för alla.

 

Ansvar för den psykosociala arbetsmiljön

– Den psykosociala arbetsmiljön, som inkluderar faktorer som arbetsbelastning, stress, konflikter och ledarskap, är en viktig del av ditt ansvar.

Du har rätt att ta itu med sådana frågor och skapa en miljö som är stödjande och hälsosam.

 

Rapportering av olyckor och tillbud

Du har skyldighet att rapportera olyckor och tillbud som inträffar på arbetsplatsen till Arbetsmiljöverket. Om något allvarligt händer har du rätt att kräva utredning och vidta nödvändiga åtgärder.

– Dina rättigheter och ansvar som chef är viktiga för att skapa en hållbar och säker arbetsmiljö. Att hålla sig uppdaterad på arbetsmiljölagstiftning och följa gällande regler är centralt för att lyckas i ditt arbete och kom ihåg att dessa rättigheter gäller även dig som medarbetare, för även du omfattas av arbetsmiljölagen, förklarar Pantea.


Kan man avsäga sig arbetsmiljöansvaret som chef?

Svaret är att det beror på. Enligt svensk arbetsmiljölagstiftning är arbetsmiljöansvaret knutet till den roll och de arbetsuppgifter du har, vilket innebär att det inte går att formellt överföra ansvaret till någon annan. Om det står i ditt anställningsavtal att du har arbetsmiljöansvaret, eller att du har en så kallad företagsledande befattning, till exempel VD, generaldirektör, kommunchef, förvaltningschef eller motsvarande, där det förväntas att det är du som har ansvaret kan du inte avsäga dig ansvaret. Men har du en befattning som mellanchef till exempel kan du under vissa förutsättningar returnera arbetsmiljöansvaret.

Arbetsmiljöverkets webbsida finns det mer information om detta och en mall att ladda ner. Den blanketten bör också användas när arbetsgivaren delegerar arbetsmiljöansvaret. Vi rekommenderar alltid att delegationen är skriftlig.

Men det finns det några möjligheter till delegering av uppgifter:

• Delegera arbetsmiljöuppgifter: Du kan delegera vissa arbetsmiljöuppgifter till andra personer, till exempel till arbetsledare eller andra chefer. Detta kan innebära att de får ansvaret att genomföra specifika uppgifter som att följa upp säkerhetsrutiner eller genomföra riskbedömningar. Viktigt är att denna delegering är tydlig och skriftlig.

• Ansvaret kvarstår: Även om du delegerar arbetsmiljöuppgifter till andra, kvarstår ditt övergripande ansvar för att arbetsmiljön är säker. Det betyder att du som chef alltid är ansvarig för att se till att arbetsmiljöarbetet fungerar och att det följs upp.