Frågor & svar
Nyheter
Loa Lava Brynjulfsdottir. Foto: Marie-Therese Karlberg

Bygg en kultur där man får misslyckas

Lyft misstagen i stället för att mörka dem om du vill ha en kreativ och lärande organisation. Här lär du dig strategierna för att vända en motgång till en framgång.

Publicerad:

Att resa sig efter en motgång kan vara lättare sagt än gjort. Men när man gör det blir resultatet ofta så mycket bättre och gör det möjligt att nå sina drömmar.

– Att misslyckas eller bli avvisad innebär inte slutet och är inte ett betyg på vår förmåga. Se det i stället som en chans till lärande och utveckling, säger Loa Lava Brynjulfsdottir, som är aktuell med boken ”Mod att möta motgångar – som ledare, medarbetare och team”.

Hennes poäng är att våga prata om sina misstag. Det handlar om att visa sårbarhet och att vara mänsklig.

– Att vara duktig och kompetent har vi djupt rotat i oss. Vi vill gärna visa upp bilden av oss själva som smarta och kunniga. Här gäller det som chef och ledare att öppna upp och skapa psykologisk trygghet så att medarbetarna vågar berätta om motgångar.

 

Skilj handling från identitet

Loa pratar om ett dynamiskt mindset, där man i stället för att fastna i misslyckandet ser det som en gåva för att lära och utvecklas.

Men att få ett nej kan ju vara rätt påfrestande för självbilden om den egna förmågan, särskilt om det upprepas. Hur ska man göra för att komma ifrån den rädslan?

– Träna på det och du kommer uppleva att det inte är så farligt. I det ligger att skilja handling från identitet och förstå att man inte är misslyckad för att man till exempel inte fick jobbet. Om man inte gör något finns risken att man undviker saker man vill göra av risken för att få ett nej.

Ännu ett tips är att som ledare se hela människan på jobbet, och inte bara hjärnan. Hon påminner om att vi är känslostyrda.

– Lyssna in vad som händer om en medarbetare stöter på motstånd och upplever misslyckande. Den känslan som uppstår då leder till ett beteende som påverkar både en själv och andra. Genom att prata om känslan kan ett tänkbart dåligt beteende undvikas.

 

Var det goda exemplet

För att våga ställa frågan och kliva in i sårbarheten krävs det mod, då man inte vet vad som kommer att hända, enligt Loa.

– Därför låter man ofta bli, i stället för att ta de svåra – modiga – samtalen. Det kan handla om att en medarbetare är ohygienisk och sprider lukt utan att vara medveten om det. Den som blir uppmärksammad på det blir som regel tacksam.

Som chef gäller det också att vara det goda exemplet och våga säga ”jag vet inte” eller be om hjälp.

– Berätta om saker som du har kämpat med utan att lyckas. Som chef visar du vägen för andra. När det finns trygghet vågar folk ställa frågor och dela med sig av erfarenheter som hela gruppen har nytta av.

Loa vill ta detta ett steg till och ta med lärande som en del av målsättningen vid sidan av resultat.

– Kom ihåg att det inte finns någon innovation utan misslyckande. För att vara kreativ och komma på de nyskapande idéerna måste man få misslyckas, säger Loa som med sin bok vill bidra till ett förändrat arbetsliv där man pratar om detta.

Palle Liljebäck

chefredaktör