Frågor & svar
Nyheter

Månadens fråga: Borde Sverige leda den gröna omställningen, och hur ska det gå till?

Publicerad:

Två av tre svenskar tycker att svenska politiker ska ta en ledande roll i klimatfrågan inom EU, enligt en färsk Novus-undersökning från Naturvetarna. Nu undrar vi om du tycker att Sverige ska sätta på sig den gröna ledartröjan och gå före i den gröna omställningen.

Svara genom att skriva en kommentar nedan.

Kommentarer

Elisabeth 2024-06-14

Ja, alla måste göra det de kan, särskilt politiker, men de måste framför allt lyssna på vetenskapen så

Argus 2024-06-14

Nej, ett omställt samhälle vill ingen leva i. Läs på om vad det innebär. Alla utredningar målar upp ett omställt samhälle som dystopiskt och utan frihet.

Jessica 2024-06-14

Ja, det tycker jag verkligen. Alla länder bör göra allt för att lösa denna viktiga fråga.

Maud Söderberg 2024-06-14

Ja absolut. Vi måste ta frågan på allvar och se till att så många som möjligt kommer med på tåget. Någon måste gå först och ta på sig ledartröjan. Det går inte att säga att någon annan ska göra. Vill vi på allvar göra något åt probelmatiken måste vi agera - inte överlåta åt en hög med tveksamma.

Mats 2024-06-14

Vad är grön omställning? Om Sverige kan påverka till en global förändring som verkligen betyder något för minskad klimatpåverkan, så självklart skall vi göra allt vi kan. Om man däremot anser att det är grön omställning för planeten att svenska naturvetare sitter självgoda och ler i sin nya elbil med två kassar sorterade sopor i bagaget och tror att man gör en skillnad för planeten så är jag rätt skeptisk.

Albert 2024-06-14

Ja vars men det bör ske på ett socialt hållbart sätt. Att premiera el-bilar och ha en icke fungerande kollektiv trafik är inte vägen framåt. ej heller att kokettera med veganism men shoppa och resa som vanligt.

Oddvar 2024-06-14

JA visst, vi är ett rikt land som inte kan leva över planetens gränser hur länge som helst. Resurserna måste fördelas mycket mer rättvist i Sverige och världen.

Albert 2024-06-14

Ja vars men det bör ske på ett socialt hållbart sätt. Att premiera el-bilar och ha en icke fungerande kollektiv trafik är inte vägen framåt. ej heller att kokettera med veganism men shoppa och resa som vanligt.

Albert 2024-06-14

Ja det tror jag blir bra. Men det bör ske på ett socialt hållbart sätt. Det stör mig när el-bilar premieras men kollektiv trafiken är närmast icke fungerande som exempel.

Anna 2024-06-14

Ja!

Andrrs 2024-06-14

Nej, absolut inte. Det finns gigantiska problem som ännu saknar lösning. Till exempel konkreta planer och satsningar på planerar energi. Decennier av dåliga politiska beslut har förstört Sveriges energisystem. Idag baseras satsningar på tro och känsla snarare än förnuft och fakta. Jag är livrädd för grön energipolitik, inte grön energi i sig. Men besluten idag är inte rationella vilket kommer att leda till enorma problem längre fram, inte minst statsfinansiellt. Sverige behöver gå före i allt.

Andrrs 2024-06-14

Nej, absolut inte. Det finns gigantiska problem som ännu saknar lösning. Till exempel konkreta planer och satsningar på planerar energi. Decennier av dåliga politiska beslut har förstört Sveriges energisystem. Idag baseras satsningar på tro och känsla snarare än förnuft och fakta. Jag är livrädd för grön energipolitik, inte grön energi i sig. Men besluten idag är inte rationella vilket kommer att leda till enorma problem längre fram, inte minst statsfinansiellt. Sverige behöver gå före i allt.

Thomas 2024-06-14

Sverige ska göra vad vi kan för att förbereda oss för en förändrad värld, men helt utan att ta hänsyn till en eventuell ledartröja. Det är inte en tävling, och den som går först i ny terräng utan karta behöver ofta backa tillbaka. Ställer vi oss då på en hemmasnickrad pedistal är risken att vi blir ett avskräckande exempel istället för ett föredömme.

Lars E. 2024-06-14

Ja, absolut!

Ylva 2024-06-13

Ja, vi behöver bidra så mycket vi kan nu genast. Detta är en ödesfråga för mänskligheten (och många andra arter med oss) och i Sverige har vi resurser att göra något åt saken. Vi har inte råd att vänta på att bli ännu säkrare på vad som är allra bäst eller kostnadseffektivt att göra. Vi behöver ställa om nu för att minimera klimatkrisens negativa effekter.

Karin 2024-06-14

Ja

Åsa 2024-06-13

Absolut, Sverige ska ta en ledande roll i både klimat och biologiska mångfalds arbetet (de är helt ihopkopplade).

Elisabet 2024-06-13

Ja, gärna ledande, eller åtminstone pådrivande för den omställning som forskarna bedömer vara nödvändig. Energieffektivisering och fler lokala el-och energiproducenter inkl lagring av energi lokalt är viktiga förutsättningar. Även utveckling av tekniker för återvinning av avfall behövs vid sidan av avfallsminimering, främst för batterier och elektronik, så att jordskorpans sällsynta metaller kan fortsätta lagras i berggrunden utan gruvdrift.

Sunt Förnuft 2024-06-13

Det är viktigt att Sverige tar en aktiv roll i att minska klimatutsläppen. Agera efter vad klimatforskningen (IPCC) säger att vi behöver göra, minska användningen av fossila bränslen genom att t.ex. sluta subventionera olja och fossildrivande aktiviteter (läs flygplatser). Subventioner bör istället läggas på mer tillgänglig kollektivtrafik och utveckling av elproduktion och eldistribution.

Sara 2024-06-14

Ja, det tycker jag. Också en del i en aktiv arbetsmarknadspolitik och industripolitik att ta ledartröjan.

Kurt 2024-06-14

Nej. Et enskilt land ska inte leda någon omställning. Ej heller Sverige. Utvecklingen ska göras i samförstånd mellan länder. De åtgärder man hittat på i Sverige fram till nu har varit felaktige, verkningslösa och på tok för dyra och jag litar inte på att det blir bättre i framtiden.

Mattias 2024-06-13

Ja! Kan bli dyrare initialt men i längden tjänar vi alla på det.

Marie 2024-06-13

De tendenser vi ser nu efter EU-valet visar på att klimat och miljö är viktigt för svenska folket. Ett bra tillfälle för regeringen att utnyttja momentum.

Joakim 2024-06-14

Det beror helt på vad man menar att ledartröjan ska innebära??? Förklara det först, så kan jag kommentera sedan. Förenklingarna är tokstora i debatten, kunskapsnivån undermålig.

Emilia Kumlin 2024-06-13

Ja

Gabriele 2024-06-13

Ja, men inte med denna regering!

Bo Olsson 2024-06-13

Nej, nej , nej och åter nej. Vi har haft "ledartröjan" i årtionden, nu är det dags att andra länder tar över, som exempelvis USA, Tyskland, Kina och de superrika oljeländerna.

Erik 2024-06-13

Låt politik och företagande gemensamt visa att vi kan vara spjutspets och att såväl samhället som företagen tjänar på det. Det skulle även vara bra om man samtidigt kunde visa att även näringslivet förlorar på att göra fel.

Lassefnasse 2024-06-13

Absolut. Men är det verkligen en grön omställning vi vill ha? Koldioxid + värme + vatten = ett grönt helvete. Det är väl en vit omställning som krävs för mer snö och is.

Lisen 2024-06-13

Ja, det tycker jag. Det stärker Sverige att gå före i omställningen. Och våra vägval påverkar bortom Sveriges gränser.

Debora 2024-06-13

Ja. Tillåt en faktabaserad debatt. Respektera att det finns planetära gränser. Stötta tågtrafik (bygga ut, göra det smidigare, subventionera) och göra det krångligare och dyrare med transport baserad på fossil energi. Sluta bryta torv och återställ våtmarker. Omställ till ett hållbart skogsbruk med minimerad markberedning, minskar avskogning i förmån till låta stående skog binda kol. Ställ om samhället och ställ om industrierna. ställ om jordbruket.

Klas Andersson 2024-06-14

Det kan tyckas klimatfientligt att säga att Sverige inte ska leda den gröna omställningen men om någon ska leda omställningen måste det vara en part som resten av världen anser vara en ledare och som det finns en reell vinning av att följa. Sverige är inte det tyvärr. Om ingen är villig att ta på sig ledartröjan av de stora industriländerna så kanske Sverige MÅSTE axla detta ledarskap men det är långt ifrån optimalt.

Erik Huss 2024-06-13

Självklart! Sverige har sedan länge lett utvecklingen inom många hållbarhetsområden. Men sedan två år har vi (pga bristande politiskt ledarskap) hamnat efter, vilket inte är till en konkurrensfördel. Genom att vi är ett litet land kan vi inte vara störst, men om vi är bäst och ligger långt fram kommer Sverige att vara fortsatt relevant på världsmarknaden. Detta förstår näringslivet, forskarvärlden och uppenbarligen nu även allmänheten. Det är regeringen som nu måste anpassa sig till verkligheten! Och naturvetare har en enormt viktig roll i att leda denna resa 😎✨🌎

Edwin 2024-06-13

Ja, självklart! Genom aktiv politik med både morot och piska. Utgå från EU-krav, använd samma verktyg för att undvika dubbelarbete och höj ambitionsnivån därifrån.

Anders 2024-06-13

Med kunskap ja med kostnader för skattebetalarna Nej. Vad vi gör med utsläppen i sverige har minimal påverkan på klimatet i stort och vi har redan gjort mycket.

TorBjörn Nilsson 2024-06-14

Ja, självklart. Vi har goda förutsättningar att ta ledartröjan. Ska vi ha en chans att klara detta globalt behöver vi många goda exempel som inspirerar andra. Om alla vaktar på varandra och inte vill gå före är det nog kört. Helt galet att hänvisa till att vi inte ska göra ngt själva utan istället satsa ”i Afrika” som en politiker yttrade nyligen. Länder som går före kommer att bli vinnare i den framtida utvecklingen.

Adam 2024-06-13

Ja, absolut!

Stefan Blomquist 2024-06-13

Självklart att Sverige och Naturvetarna skall leda den gröna omställningen. Om inte vi gör det, vem skall då göra det? Vi har ju både kunskapen och resurserna.

Håkan Anderberg 2024-06-13

Nej, det tycker jag inte. Arbetet bör ledas av en grupp av människor från skiftande geografiska delar av EU.
Kommentera