Frågor & svar
Nyheter

Niklas minskar matsvinnet med ett streck

Vinnare av ThinkTank 2030 är Niklas Wallhed. Genom att lägga in bäst före-datum i streckkoden kan kunderna direkt få besked om pris och kvalitet på en skärm i butiken. När en färskvara närmar sig utgångsdatum blir den allt billigare.

Publicerad:

- Men så roligt, och surrealistisk. Ett ljus i tentamörkret, säger KTH-studenten Niklas Wallhed spontant, när Naturvetarna ringer och berättar att han har vunnit.

Han klurar ofta på olika företagsidéer och ser en framtid som entreprenör. Hans idé syftar till att minska matsvinnet ute i butikerna.

Hur kläckte du idén?

- I dag finns inget system för hur färskvaror som närmar sig bäst före-datum ska hanteras. Ibland är de nedsatta med en viss procentsats, medan de lika ofta säljs till fullpris.

Han menar att det i dag är svårt för konsumenten att välja rätt med hänsyn till pris och kvalitet.

Niklas lösning är att baka in bäst före-datum i streckkoden, som står i kontakt med en skärm, där kunderna i realtid får veta var man kan hitta varor som närmar sig utgångsdatum.

- Mycket mat slängs i onödan. Om kunden får veta att det till exempel finns tio liter mjölk som om två dagar passerar bäst före-datum och är nedsatt med 20 procent blir det lättare att fatta ett beslut. Nästa dag är mjölken 30 procent billigare än normalpris, vilket framgår direkt på skärmen.

Samma sak gäller andra livsmedel där svinnet är stort, som färskt bröd.

Är butikerna med på noterna?

- Jag tror att de tycker att detta är en god idé och kan se att matsvinnet kan minska, till nytta för både miljö och ekonomi. Det finns också inslag av social hållbarhet, där de som vill får tillgång till lägre matpriser.

Så du kommer att ta idén vidare?

- Ja, det skulle vara roligt. I nästa steg ska jag undersöka intresset hos de stora livsmedelskedjorna Ica och Axfood.

Vid sidan av pengavinsten får segraren i ThinkTank 2030 konsulthjälp från Naturvetarnas samarbetspartner Verto AB.

- Det vore toppen att få hjälp med att starta företag och utveckla affärsidén så att den blir användbar.

Att hitta lösningar på problem är en passion för Niklas. I vår är han klar civilingenjör inom energi och miljö. Vid sidan av det pluggar han företagsekonomi och jobbar extra som energikonsult.

- Att få pris för min idé känns surrealistiskt, säger han, fortfarande lite omtumlad av beskedet.

ThinkTank 2030 finansieras med stöd från Sida genom Union to Union.

Palle Liljebäck

chefredaktör

Kommentarer

Kommentera