Björn Alriksson är den disputerade biokemisten på RISE Processum som utvecklar biobränslen, som om några år kan få oss att slippa känna flygskam. Men det kommer att kosta.
– Ja, efter en biologisk och kemisk process kan vi skapa ett biobränsle som består av olika kolväten som liknar det fossila flygbränslet.
Hur funkar det?
– I ett första steg gör enzymer jobbet och bryter ner cellulosan till socker i en av processerna. Sedan tar jästsvampar över som producerar oljor som extraheras och genomgår en kemisk katalys till kolväten som är lämpliga som flygbränsle.
När får vi biobränslen i flygplanen?
– Vi är i tidig fas och i slutet av projektet kommer vi att skala upp processen i en demoanläggning här i Örnsköldsvik. Om konceptet skulle bli framgångsrikt så skulle det kunna realiseras inom några år. Det skulle räcka med endast några fabriker i Sverige för att täcka behovet.
Har ni andra projekt på gång?
– Ja, parallellt med detta jobbar vi med andra processer. I den ena använder vi etanol, och i den andra har vi lignin som råvara. I alla projekten är RISE Processum en av flera parter.
Finns det några hinder i luften?
– Det blir dyrare än fossila bränslen, fossil olja är svårt att konkurrera med utan styrmedel där förorenaren får betala mer.
Räcker råvaran?
– Ja, vi använder lågvärdiga restprodukter som finns i tillräcklig mängd – sågspån och kutterspån – från sågverksindustrin som i dag främst eldas upp. I dagsläget importeras bioflygbränslen från Kalifornien.
Hur finansieras forskningen?
– Energimyndigheten står för merparten av finansieringen. Det är ett hett område, där samhället efterfrågar klimatsmarta bränslen.
Palle Liljebäck
chefredaktör