"Jag söker inte jobb aktivt, men är öppen för förslag. Har hört att man borde finnas med på Linkedin? Hur bör jag tänka för att väcka intresse hos arbetsgivare och rekryterare?"
Allt fler jobb förmedlas via kontakter och digitala kanaler idag. Man pratar om det personliga varumärket och vikten av att marknadsföra sig själv. Linkedin är världens största plattform för professionellt nätverkande och rekrytering, med 2,7 miljoner användare i Sverige. Så det stämmer att det är bra att finnas där.
Alla kan ha nytta av Linkedin, oavsett var man befinner sig i karriären. Här kan du nätverka och marknadsföra dig själv och din kompetens. Du bygger ditt personliga varumärke ut-ifrån vad du väljer att ha med i din profil, men också genom vilka grupper du är med i, vilka organisationer du följer och hur aktiv du är.
Så här gör du:
- Skapa en komplett och bra grundprofil där du inkluderar de delar som är relevanta för dig.
- Din rubrik är viktig och bör ge en bra bild av dig och din kompetens.
- Skriv en intresseväckande sammanfattning. Fokusera på framtiden och vad du har att erbjuda i stället för att räkna upp allt du gjort tidigare, och glöm inte dina personliga styrkor och drivkrafter.
- Vilka arbetsgivare och rekryterare vill du väcka intresse hos? Din profil måste innehålla kompetenser, förmågor, nyckelord och annat som just de söker.
- Tänk också på att utöka ditt nätverk och att vårda dina relationer – du vet inte vilka dörrar som kan öppnas i framtiden.
Kom ihåg att du som medlem kan få personlig Linkedin-coachning av förbundets karriärrådgivare. Vi hjälper dig att använda Linkedin utifrån dina behov och mål.