Frågor & svar
Logga in

Om BankID

BankID är en e-legitimation som du använder för att identifiera dig på internet. Du beställer ditt mobila BankID hos din internetbank.

Som medlem i Naturvetarna kan du logga in med mobilt BankID på naturvetarna.se för att se och uppdatera information om ditt medlemskap på sidorna Mitt medlemskap. Där finns din kontaktinformation, din medlemsavgift, samt uppgifter om utbildning och arbetsgivare. Du kan också se vissa sidor som innehåller information som bara är tillgänglig för medlemmar i Naturvetarna, vilket är Saco lönesök och avtalsmallar.

 

Varför BankID?

Vi använder oss av BankID för en trygg och säker inloggning. BankID är en e-legitimation som du använder för att identifiera dig på internet, till exempel hos din bank, hos Försäkringskassan eller CSN. Vi använder inte BankID på kort/fil i dagsläget. Mobilt BankID går bra att använda även om du loggar in på webbplatsen från en dator. 

 

Hur skaffar jag BankID?

Du kan skaffa BankID genom din bank. Läs mer om hur du skaffar BankID på: https://support.bankid.com/sv.

För att beställa ett BankID måste du ha ett svenskt personnummer. De olika bankerna som ger BankID ställer även krav på den som ansöker, till exempel att man är folkbokförd i Sverige och en nedre åldersgräns. Exakt hur du beställer ett BankID skiljer sig åt mellan olika banker. Du kan läsa mer på din banks webbsida.

Tänk på att du behöver installera BankID på din dator (BankID på fil) eller ladda ner appen på din telefon innan du kan beställa ett BankID. 

Här kan du läsa mer om hur du går till väga för att skaffa mobilt Bank-id: https://support.bankid.com/sv.

 

Jag har problem med mitt BankID. Vad gör jag?

Det finns tre sorters BankID som du kan ha installerat: 

Vid inloggningen, se till att du välj det alternativ ovan som du har installerat. Om du har fortsatt problem: 

  • Om du loggar in via en dator med BankID på fil, undersök att du har BankID installerat på din dator. 
  • Om du loggar in med mobilt BankID, kontrollera att du fyllt i ditt personnummer rätt (om du har det installerat på en annan enhet) eller att appen är uppdaterad. 
  • Om du har möjlighet, prova med olika enheter eller webbläsare.
  • Om inte det fungerar, kontrollera så att ditt mobila BankID fungerar. Det kan du göra här: https://test.bankid.com/AuthOtherDevice/Step1
  • Avvakta och testa igen om någon timme eller nästa dag. Har du fortfarande problem, meddela Naturvetarna via info@naturvetarna.se
  • Behöver du snabb information kring medlemsfrågor eller något annat, kontakta Naturvetarna via telefon eller mejl.

 

Jag kan inte skaffa BankID, vad gör jag då?

Om du exempelvis inte har svenskt personnummer, har skyddad identitet eller av någon annan anledning inte kan eller vill skaffa BankID, så kan du inte se sidor på naturvetarna.se som kräver inloggning. Vi kan dock hjälpa dig med det som ligger bakom inloggning: 

Senast uppdaterad: